Focus op blinden

Blinden en slechtzienden in Suriname krijgen het soms hard te verduren. De arbeidsmarkt staat niet echt met open armen klaar, maar ook de mobiliteit in de binnenstad ligt er zoals de straatstenen maar povertjes bij. De Louis Brailleschool in Paramaribo is bovendien de enige blindenschool in Suriname waar blinden en slechtziende leerlingen terecht kunnen. Gedurende een week fotografeerde ik de school, waarbij ik de kinderen in de klas fotografeerde, tijdens een wandeling in de stad, maar ook tijdens de zwemles. Mijn conclusie na een weekje meelopen met de school was dat deze kinderen helemaal niet anders zijn. Ze leren, spelen en zwemmen zoals iedereen. Toch worden ze door de samenleving niet altijd als gelijke gezien. Om die reden moet de focus dringend verlegd worden naar blinden en slechtzienden in Suriname.

Focus op blinden| Arno Briers | Suriname

4 gedachtes over “Focus op blinden

  1. jb zegt:

    Vind ik een knappe foto, precies of je door de ogen van een slechtziende kijkt. (jb)

  2. Arno Briers zegt:

    Ja eigenlijk wel van de eerste keer. Heb er nadien nog wel gemaakt in die stijl, maar die waren niet zo geweldig.

  3. ik vind dat elk persoon met een visuele handicap, een eerlijke kans verdiend, kwa werk en inkomen, en met goede aan passingen zowel in het dagelijks leven als in het bedrijfs leven.
    Ik heb zelf een visuele handicap, maar ben blij dat ik werk in een bedrijfs restaurant met aan passingen.
    zoals felle lampen en een elektronische handloupe om alle letters vergroot te kunnen lezen.
    zelfs de prijs kaartjes in de winkel, of super markt.
    Ook mijn huis heb ik voorzien van felle lampen.
    Zonder mijn werk zou ik mij geisoleerd voelen, en het contact met mijn colega’s missen.
    Mijn computer is voorzien van een vergrotings programma.
    zodat ik zelfstandig kan internetten en internet bankieren.
    dus hoop ik dat al deze mensen dat ook ooit zullen hebben, zonder als erg gehandicapt te worden gezien.

Geef een reactie

